תרומת ביצית בארץ

תרומת ביציות בישראל – מה חשוב לדעת?

תרומת ביציות בישראל מתאפשרת החל משנת 1987, וזאת לאחר הסדרת המעמד החוקי של התהליך באמצעות "תקנות בריאות העם" (הפריה חוץ גופית). במסגרת תקנות אלו, נקבעו התנאים לקבלת תרומת ביצית, התנאים למתן תרומת ביצית וכמובן הליך תרומת ביצית בארץ. חוק תרומת ביציות, נכנס לתוקפו בשנת 2010 ואלו הם התקנות בהתאמה לתורמת ולנתרמת

תרומת ביצית בישראל – כל המידע אודות התורמת

 

תנאים למתן תרומת ביצית בארץ

תרומת ביציות בישראל יכולה להינתן על ידי כל אישה המצויה בעצמה בטיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) ו/או על ידי כל אישה המתנדבת לצורך כך מרצונה החופשי, וזאת בהתקיים התנאים הבאים:

  • גיל התורמת הוא בין גיל 21 ל- 35
  • התורמת הסכימה לתהליך מרצונה החופשי ומתוך שיקול דעת ללא השפעות מצד גורמי לחץ
  • התורמת אינה קרובת משפחה של האישה הנתרמת ו/או של בן זוגה
  • התורמת אינה נשואה
  • התורמת היא בת דתה של האישה הנתרמת

כפי שציינו לעיל, קיימת אפשרות לקבלת תרומת ביציות מנשים נשואות, נשים אשר אינן בנות אותה דת של הנתרמת ונשים המוכרות לנתרמת באמצעות וועדת חריגים. תרומת ביצית בארץ הינו הליך אותו יש לעבור במידה ורוצים לתרום או לקבל ביציות. מדובר בהליך מורכב וחשוב לעשותו נכון.

התורמת מסכימה לתנאים הבאים: 

התורמת נדרשת לעבור בדיקות רפואיות ובדיקות מעבד, וזאת לצורך קבלת חוות דעת פסיכולוגית ולצורך קבלת חוות דעת רפואיות לכך שתהליך שאיבת הביציות לא יסכן את בריאותה.
התורמת נותנת את הסכמתה להכליל את פרטיה האישיים במאגר המידע במשרד הבריאות ובמרשם היילודים בבית המשפט.
התורמת יכולה לחזור מהסכמתה לתרומה במידה והדבר נעשה בכל עת לפני ביצוע הפריית הביציות.
התורמת רשאית לעבור עד שלושה מחזורים שונים של שאיבת ביציות, כאשר כל הביציות שישאבו במחזור אחד נועדו לשלוש נשים לכל היותר. חשוב לציין שבין מחזור שאיבה אחד למשנהו, חייב לעבור פרק זמן של 180 יום (כחצי שנה).
התורמת זכאית להחזר הוצאות ופיצוי כספי לכל מחזור שאיבה – סכום הפיצוי הכספי מתעדכן מעת לעת ובמקרים בהם מדובר בתורמת מטופלת (בטיפולי הפריה חוץ גופית), סכום הפיצוי הוא כמחצית מגובה הפיצוי המוענק לתורמת מתנדבת. תהליך שאיבת הביציות (היה והיא לא מטופלת פוריות) הינו כ- 20,000 ש"ח.

 

מימון הוצאות ותשלום עבור התרומה – מה חשוב לדעת?

כל ההוצאות הכספיות הנדרשות לצורך הכנתה של התורמת לתהליך שאיבת הביציות, לרבות, בדיקות, ימי אשפוז רכישת תרופות וכדומה, ימומנו באופן מלא על ידי קופות החולים אליה משתייכת האישה הנתרמת, כאשר במקרים בהם התרומה מיועדת למספר נשים שונות שכל אחת מהן רשומה בקופת חולים אחרת, התשלום יחולק באופן יחסי ושווה בין קופות החולים, וזאת ללא תלות במספר העובדים אשר הוחזרו לכל נתרמת.

חשוב לציין : גם במקרים בהם התרומה ניתנת באמצעות תורמת שזהותה ידוע לאישה הנתרמת, עלות הטיפולים חלה על קופת החולים בה רשומה האישה הנתרמת.

 

התשלום אותו מקבלת התורמת 

בכל הנוגע לתשלום הפיצוי האישי המוענק לתורמת, תשלום זה מתבצע באמצעות דמי האגרה להם נדרשת האישה הנתרמת. נכון לשנת 2016, זכאית התורמת לפיצוי על סך, 20,316 ש"ח שישולם על ידי בית החולים בו בוצעה פעולת השאיבה.

הפיצוי בהתאם לפקודת המס (סעיף 9(30)) פטור מתשלום מס הכנסה.

בכל הנוגע למימון הוצאות מנהלתיות הנלוות לתהליך, לרבות, בדיקת פסיכולוג בה מחויבת התורמת, האחריות חלה על בית החולים בו החל התהליך, וזאת גם במקרים בהם התורמת החליטה לבצע את התהליך הטיפולי ביחידה אחרת כחלק מסל הבריאות.

 

הסיכונים הכרוכים בתרומת ביצית 

התורמת תקבל במהלך הטיפול תמיכה הורמונאלית וזאת כדי שגופה ייצר כמות גדולה של ביציות לקראת יום השאיבה. טיפול הורמונלי זה עלול להוביל לגירוי יתר שחלתי ולזיהום מקומי. בשלב בו נשאבות הביציות, תעבור התורמת הרדמה וכמו כל הרדמה, יש בה סיכונים. עוד עלולה התורמת לסבול מתופעות לוואי נוספות ובין היתר בחילות, כאבי שרירים, הפרעה בתפקודי הכבד ועוד.

 

מבקשת לתרום ביצית? למי פונים ואיזה בדיקות עוברים

באם את מעוניינת לתרום ביצית, עלייך לעבור את ההליך הבא:

  • פנייה אל הרופא האחראי על יחידת ה- IVF שם תחתמי על "טופס הסכמה לתורמת ביציות לביצוע שאיבת ביציות ותרומתן ולהכללת פרטיה האישיים במאגר המידע ומרשם הילודים" לפי פרק ג' סעיף , 12 לחוק תרומת ביציות, התש"ע – 2010. במעמד זה, ייבחנו תנאי הסף שמאפשרים תרומת ביצית ובין היתר גילך, האזרחות שאת נושאת ומצבך הרפואי.
  • בשלב הבא, עלייך להגיש אל ועדת האישורים (בבית החולים בו תבקשי לעבור את הטיפול) בקשה בכתב ולהמתין לקבלת אישור.
    במקביל, יעביר הרופא האחראי את פרטייך, למאגר המידע של משרד הבריאות.
    מהרגע בו יועבר אישור ממאגר המידע, תעברי על ידי הרופא המטפל בדיקות רפואיות ואבחון פסיכולוגי וזאת כדי לבצע התאמה לתרומה.
  • בשלב זה, תתבקשי להופיע בפני וועדת אישורים. במעמד זה יינתן אישור סופי לתרומתך.
    היה והתקבל אישור, יעדכן הרופא המטפל את מאגר המידע. 
    עם קבלת האישור (של וועדת האישורים ומאגר המידע של משרד הבריאות) יחלו ההכנות הרפואיות לקראת התרומה.
  • בבית החולים יבצעו בדיקות גנטיות, טיפולים וכמובן יינתן טיפול תרופתי. בהתאם לחוק בישראל, נדרשת התורמת לעבור בדיקות גנטיות ובין היתר : בדיקות גנטיות לכרומוזום X שביר, בדיקה לסיסטיק פיברוזיס (CF) לצד מבנה הכרומוזומים (קיוטיפ). בכל אחד מהמוסדות הרפואיות בישראל מתבצעות בדיקות גנטיות נוספות ובין היתר: SMA שביר Xשביר ועוד.
  • תבוצע שאיבת ביציות בחדר ניתוח ותחת הרדמה מלאה.
  • תקבלי עדכון באשר למספר הביציות שנשאבו ואיכותן.

 

הבדיקות הרפואיות אותן עוברת התורמת

הבדיקות הרפואיות אותן תתבקשי לעבור כוללות:

  • בדיקה גופנית – אנמנזה , תיאור חיצוני , בדיקה גופנית.
  • בדיקת כירורג שד
  • בדיקה גניקולוגית (PAP)
  • בדיקות דם מעבדתיות – ספירת דם, מחלות מין ועוד (HIV HbsAg סוכר, X שביר)
  • הערכה פסיכולוגית מטעם בית החולים

 

מה קורה במקרה בו את מתחרטת ומבקשת לחזור בך מתרומת הביצית

בהתאם לחוק, את יכולה לחזור בך מההחלטה לתרום ביצית, כל עוד היא לא עברה הפריה. היה והחלטת לחזור בך מהחלטה (גם אם זה לאחר ביצוע השאיבה), לא תהיי זכאית לפיצוי הכספי.

 

כמה פעמים יכולה תורמת לתרום ביציות?

כל תורמת יכולה לתרום עד 3 פעמים ובהפרש של 3 חודשים בין תרומה לתרומה.

 

מה קורה כאשר נשאבת כמות גדולה של ביציות?

התורמת יכולה לשמור את יתרת הביציות לשימוש עצמי או לתרום למדע.

תנאים לקבלת תרומת ביצית בארץ

הזכאות לקבלת תרומת ביציות בישראל מוענקת לנשים בגילאים 18 עד 54, אשר עקב בעיה רפואית אינן יכולות להיכנס להיריון.

 

תרומת ביצית בישראל

הליך תרומת ביצית מתחיל בהחלטתה של האישה לעבור את התהליך ובהגשת "טופס בקשה לקבלת תרומת ביציות (לנתרמת)", וזאת לאחר קבלת חוות דעת מרופא נשים ומרופא המשפחה.
במסגרת התהליך, האישה הנתרמת ובן זוגה (נותן תאי הזרע באמצעותו תתבצע ההפריה החוץ גופית), נדרשים לחתום על טופס ייעודי באמצעותו הם נותנים את הסכמכם להכליל את פרטיהם האישיים במאגר המידע במשרד הבריאות ומרשם היילודים בבית המשפט. חשוב לציין שבמקרים בהם והאישה הנתרמת איננה נשואה לבן זוגה, הם ידרשו בהצגת "הסכם בין בני זוג להפריה חוץ גופית".


במקרים בהם האישה הנתרמת מעוניינת בקבלת תרומת ביציות מתורמת נשואה ו/או תורמת שאינה בת דתה ו/או תורמת המוכרת לה, היא תידרש לקבלת אישור מוועדת חריגים באמצעות טופס ייעודי לצורך כך.

למעט מקרים בהם הנתרמת קיבלה אישור מועדת חריגים לקבלת תרומה מאישה המוכרת לה, האישה הנתרמת לא תיחשף למידע מזהה אודות התורמת. יחד עם זאת, הרופא המטפל, ראשי (במקרים מסוימים ומטעמים המצדיקים זאת) למסור מידע שאינו מזהה אודות התורמת.
האישה הנתרמת נדרשת לתשלום אגרה המתעדכן מעת לעת עבור קבלת הטיפול.
בכל אותם מקרים בהם הנתרמת תידרש לתרומת זרע אנונימית לצורך השלמת הטיפול, ייעשה שימוש אך ורק מזרע של תורם בחו"ל.

 

כמה עולה לנתרמת תרומת הביצית

תרומת ביצית תעלה לנתרמת סביב 10,000 ₪ בעבור תרומת הביצית עצמה. ההליך הטיפולי הכרוך בתרומת ביציות משלב מעקבים וטיפולים לכל אורך החודש. הטיפולים (למעט הביצית) , ממומנים על ידי סל הבריאות.

 

סיכונים הכרוכים בתרומת ביצית

הסיכון היחידי אליו חשופה הנתרמת הוא הידבקות במחלה זיהומית אותה נושאת התורמת. סיכון נוסף הוא הריון מרובה עוברים (בהתאם לבחירת מספר העוברים שמוחזרים אל הרחם).

 

התהליך שעוברת הנתרמת

  • פנייה ליחידת IVF – על הנתרמת לפנות ליחידת IVF (הנבחרת על ידה) ולהציג את רצונה בכתב לקבלת תרומת ביצית. על הנתרמת להציג מסמך רפואי מרופא נשים מורשה שמעיד כי אין ביכולה להרות מהביציות שלה. במקביל תבקש הנתרמת אישור לקבלת ביציות מהתורמת.
  • בריאות ובדיקות – על הנתרמת להציג תעודה רפואית אודות תקינות בריאותה לצד בדיקות מעבדה אותם יבקש ממנה הרופא פריון המטפל.
  • הסכמה – על הנתרמת להביע הסכמה בכתב כי הפרטים שלה יהיו רשומים במאגר הנתונים הארצי לצד מאגר הילודים. מאגרים אלו חסויים ונמצאים במשרד הבריאות ובתי המשפט.
  • תשלום – על הנתרמת לשלם סכום העומד על 10,000 ₪ בעבור התרומה לצד התחייבות (טופס 17) מטעם הקופה בה מבוטחת מבקשת התרומה, בעבור הפריה חוץ גופית.
    בשלב הזה מבוצעת בדיקת נתונים של התורמת (הפוטנציאלית) אל מול הנתונים של הנתרמת (הפוטנציאלית) במטרה לוודא / לשלול קרבה משפחתית ו/או דת.
  • בחינה והתאמה – הנתונים של הנתרמת והנתונים של התורמת מועברים אל תוכנה ייעודית אותה בנתה משרד הבריאות לבחינה והתאמת מדדים שנקבעו מבעוד מועד. היה וקיימת התאמה מלאה ניתן אישור לבצע את התהליך.
  • תחילת הליך תרומת ביצית בארץ – בתום התהליך ידווח למשרד הבריאות על תחילת תהליך תרומת הביציות.
  • הכנה להחזרת עוברים – הרופא המטפל יכין את הנתרמת לקראת החזרת העוברים. על הנתרמת ליטול תרופות הורמונליות.
  • הפריית ביציות – בתנאי מעבדה יופרו הביציות עם הזרע של בן זוגה של הנתרמת / של תורם הזרע.
  • החזרת עוברים – הרופא המטפל יחזיר לרחם האישה את העוברים שהופרו.

 

קבלת תרומת ביציות – הסתייגויות

היה והנתרמת מכירה את התורמת ו/או התורמת נשואה ו/או התורמת אינה בת דתה, יפנה הרופא המטפל או הנתרמת אל וועדת חריגים באמצעות "טופס פניה לוועדת חריגים". הטפסים יועברו אל וועדת האישורים ובמידת הצורך (היה כי וועדת האישורים מצאה בכך צורך), יועברו הטפסים אל וועדת החריגים.

הפרטים אותם הנתרמת מחויבת להעביר למאגר המידע במשרד הבריאות

  • פרטים אישים של הנתרמת ושל בן הזוג שלה (אם קיים כזה)
  • טופס הסכמה לשילוב הפרטיים האישיים במאגר (של הנתרמת / בן זוג)
  • הסכמה לקבלת תרומה בכפוף לאישור ועדת החריגים
  • הנתרמת ובן הזוג לא נשואים? יש להעביר הסכם בין השניים לתהליך ההפריה החוץ גופית.

תרומת ביצית בחו"ל או תרומת ביצית בארץ ?

ישנם מצבים, שהשאלה היא רטורית ולמבקשת התרומה לא נותרת ברירה אלא לפנות  ולקבל תרומת ביצית בחו"ל – בין אם המטופלת לא זכאית בשל גילה המתקדם ובין אם היא מבקשת שלא לעבור את מסע טיפולי הפוריות (IVF) שהם לרוב, תנאי הכרחי לקבלת תרומת ביצית בישראל.

מספר נקודות למחשבה שיכולות לסייע לך/כם בקבלת ההחלטה:

  • מאגר תורמות הביציות בארץ אל מול מאגר הביציות מעבר לים הוא מצומצם , ועל כן יתכנו זמני המתנה ארוכים עד קבלת הביצית המבוקשת.
  • הליך תרומת ביצית בארץ מלווה בבירוקרטיה רבה וזאת אל מול תהליך קצר ויעיל יותר בחו"ל.
  • במרפאות בחו"ל יכולה הנתרמת לבחור מאפיינים ספציפיים של התורמת ובין היתר: מראה חיצוני, השכלה ועוד.
  • הליך תרומת ביצית בישראל הוא נגיש יותר מבחינה כלכלית – מחירי תרומת ביצית בחו"ל, גבוהים משמעותית מישראל. 

 

חשוב לבחון בטרם עת את היתרונות אל מול החסרונות של כל אחת מהאופציות ובאופן אינדיווידואלי לכל אישה.

לקריאה אודות : תרומת ביציות בין בנות זוג 

 

מידע נוסף שיכול לעזור לך

ענבל

ענבל

מנהלת תוכן הפורטל

בחירה שגויה של רופא פוריות עלולה להכאיב

אתר הפוריות של ישראל יכול לעזור לך!

הירשמו לרשימת התפוצה שלנו וכך תקבלו את החדשות האחרונות על עולם הפוריות והרופאים הטובים ביותר. 

דילוג לתוכן